Ekonomisk politik - Douglas Adams (Ur Restaurangen vid slutet av universum)

- Om vi för ett ögonblick, sa han torrt, kunde rikta vår uppmärksamhet på den ekonomiska politiken.
- Ekonomisk politik! hojtade Ford Prefect. Ekonomisk politik!

  Företagskonsulten gav honom en blick värdig en hornsimpa.

- Ekonomisk politik... upprepade han, det var vad jag sa.
- HUr skulle ni kunna ha pengar, undrade Ford, när ingen av er producerar någonting? Dom växer inte på träd som ni vet.
- Jag kanske kan få fortsätta...?

  Ford nickade uppgivet.

- Tack. Sedan vi beslöt, för några veckor sedan, att använda löv som lagligt betalningsmedel har vi naturligtvis blivit oerhört rika allesammans.

  Ford stirrade misstroget på folkmassan, som sorlade uppskattande och girigt klämde på sina putande träningsoveraller.

- Men vi har fått lite problem med inflationen, sa företagskonsulten, på grund av den höga graden av lövtillgänglighet. detta innebär, om jag förstått saken rätt, att man numera får ge upp till tre normalstora skogar för en jordnöt.

  Folkmassan sorlade oroligt. Företagskonsulten lugnade den.

- Så för att eliminera problemet, och återupprätta Lövets värde, kommer vi nu att starta en massiv avlövningskampanj och, äh.. bränna ner alla skogar. Jag tror ni håller med om att detta är det förnuftigaste vi kan göra under nuvarande omständigheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback