Amansa; ditt gamla skohorn!

Mitt kalla ingefärs och citronté står och doftar kallt ingefärs- och citronté bredvid mig. Jag är medveten om att jag när som helst kan putta ned det från mitt skrivbord så hela golvet och väggen blir fullt av kallt ingefärs- och citronté, men jag skall ju ändå gå och lägga mig snart och eftersom jag inte skall sitta här så länge med mitt ingefärs- och citronté brevid mig är ju den rent sannolika graden att jag skulle putta ut det så det hälldes ut över hela golvet och väggen mycket mindre än de hade vart om jag hade suttit här en längre tid.

Regnet smattrar oregelbundet på rutan och jag slösar el på minst fyra ställen i mitt lilla rum. Bara för att få det sådär västerländskt mysigt du vet, som vi har privilegiet och tydligen rätten att få ha tycker vi. Men vi är ju partiska i målet. Och de på andra sidan jorden är partiska i målet också. Eftersom detta handlar om värderingar har ingen rätt och ingen fel. Därför kan vi hålla på som vi gör.

Allt
beror på värderingar. Därför är ingenting rätt och ingenting fel. Därför kan vi göra som vi vill. Det enda som håller oss tillbaka är normerna. Man kanske kan säga så här; att vi lever i normerna, men normerna formas av värderingarna. Eller är det värderingarna som formas av normerna? Vad kom först - hönan eller ägget? Eller fjädern? Eller fanns det helt enkelt från början bara mörker, ända tills gud kom och tände lampan och sade "Tjingeling! Här kommer jag med elektriciteten!"

Allvarligt talat: gå och lägg dig nu Amansa, ditt gamla skohorn.

Kommentarer
Postat av: Calle

:)

2007-12-13 @ 00:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback