Vad har en lysande ren med julen att göra - egentligen?

Inget vad jag vet; så varför ställer folk ut sådant befängt, icke-hållbar-utvecklingsfrämjande trädgårdsprydnadsskräp i juletider? Att man vill ha lite ljus i trädgården under den mörkaste tiden på året kanske är mindre svårförståerligt; men en ren?!

Jag är nästan lite fascinerad av hur man kan sammankoppla en ren med ett litet, påstått kungligt och gudomligt barn som skall ha fötts i öknen för tvåtusen år sedan. Hade man renarna där då? ...eller föddes detta "gossebarn" i Abisko och besöktes av de tre vandrande samerna och renaherdar?

Jag vet inte hur det har gått till, men julen finns därför att vi som tillhör den "kristna kulturen" firar detta ökenfödda barn. Inte på grund av tomtens heliga ren eller något i den stilen. ...vad jag vet i alla fall.

Bort med skräpet; bort med fuljul! Amanda: julfascisten är tillbaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback