Bob Hansson

jag sitter just nu på bussen
det står en man i solglasögon
fransjacka och freestyle
han är rakad och ser farlig ut
man måste vänta med att skratta
tills man kommit längst bak i bussen
om tre minuter tar han fram ett maskingevär
om tre minuter tar han av sig
sina solglasögon och ber alla
som känner sig ensamma att
räcka upp handen
...

Träd ställer inte klockan på halv sex
för att skramla med en massa brödrostar
slå igen dörrar hinna med morgongräö starta
bilmotorer.
Jag gillar träd.
De kan trösta mig när jag är ledsen.
Jag ställer mig tätt intill
medan trädet lägger sina armar om mig
och trädnynnar
om en värld som är så snäll
att den redan finns.
Det här är ingen metafor.
Så här gör träden med mig när jag
är ledsen.
Du kan prova själv.
...

Amerika kliar sig i skrevet och
grimaserar fränt.
Amerika anstränger sig verkligen för att
ordna upp den här världen.
Om Amerikas befolkning skulle minska sin
köttkonsumtion med 10% skulle
tillräckliga spannmålsresurser frigöras för att
avskaffa hunersnöden på den här
jorden.
Var tionde dag vegetarisk
betraktas naturligtvis
som en utopi.

...

När jag blundar ser jag ett segelflygplan
det flyger rakt upp mot solen
jag försöker se vilken färg det har
men bländas.
Jag är inte smartare än så här.
...

En svensk som lever på kickar
tar hundra tusen för att prata om
när han åkte skidor över Antarktis.
Han var sponsrad med en sattelittelefon från Ericsson.
Varje dag klockan fyra ringde han till sin fru
och berättade hur han kände sig.
Han kallas öerlevnadsexpert
han häller ramlösan i munnen
och pratar om hur viktigt det är
att närma sig sina gränser.
En tibetan som är trettio år äldre
går natt efter nattövr Himalaya
han går bara i mörkret
han vill inte bli skjuten
han söker sig mot gränsen
till Indien
runt fötterna säckväv av det slag
man kan köpa i en designbutik i Haga.
Han gör det för glädjen
att innan han dör
få sätta sig ned med Dalai Lama
och berätta om sitt liv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback