Gubbjävel

Jag blev extrainkallad till jobbet i måndags för att det var en som blivit sjuk. Snäll som jag är tog jag mig dit ut i tid, trots att jag fick cykla i motvind (stormstyrka) och pissregn. När jag väl plaskat in på jobbet, vridit ur kläderna, hängt upp skorna i duschen och tagit mig ut till kassan var jag ganska trött.

S kom och lämnade växel och vi började prata om schemat och jag blev lite småirriterad. kanske lite mer än småirriterad, men hur som helst så pratade jag och S jobb. Inte om killar eller fester eller husdjur eller skvaller - jobb. Det var heller inget störande prat utan ett ganska lågmält, vanligt, jobbaktigt prat.

- Jag tycker att du får koncentrera dig på kunden! säger han som för närvande var kund då, en man med svart skägg med grå strån, sur mun och glasögon. Jag avslutade meningen jag höll på att säga til Sandra och vände mig mot honom. Jag kände mig lite förvirrad eftersom det inte varit något problem att småprata med någon annan förut.
- Jag gör det... sade jag bara.

När jag var klar och han hade fått växel och jag tänkte att 'nu går han' sade han surt: - Såna som ni borde inte jobba i affär! Jag blev så ställd att jag fick fråga - Ursäkta? och så tittade jag på S som inte riktigt fattade hon heller. - Ja, otrevliga och.. retas! Ni får ju koncentrera er på kunden. Det är dåligt! Han menade att det var S som retat honom, men hon hade inte pratat med honom över huvud taget. Efter detta lägger frugan in ett par av mannen redan sagda kommentarer.

- Om du vill prata med chefen kan jag ringa honom om du vill.
- Nej, jag känner chefen så det är bra med det.
- Jaha, vad bra då...

Vad var det för problem? Hade han svår hemorrojder eller? Och vad ville han att jag skulle göra mer? Klappa honom i skägget? Uppmärksamma hans välformade öron? Min uppgift som kassörska är denna: 1. Hej! 2. Dra kundens varor i maskinen. 3. Säga priset. 4. Ta emot pengar. 5. Ge tillbaks växel. Under detta förlopp skall jag vara trevlig. Precis det jag beskrivit här gör jag också, men om S kommer med växel och frågar lite om schemat kan jag inte ha full uppmärksamhet på kunden, och om detta nu irriterade honom så, så kunde han faktiskt börjat med att säga till i en vänligare ton istället för att snäsa. Hur kan folk vara så otrevliga?

Gubbjävel.


Kommentarer
Postat av: Visheten

Ja...Du Drottningen...! Ödmjukhet är en dygd ínför det folk man tjänare...men du kanske är i mer i behov utav besök på kvällen för att klara dagen!! hihi!! Jag är nyfiken ...vem kommer på kvällen...Tomten?? oj...glömde nästan ---ha en bra dag!!

2008-07-06 @ 15:31:52
Postat av: Visheten

Ja...Du Drottningen...! Ödmjukhet är en dygd ínför det folk man tjänare...men du kanske är i mer i behov utav besök på kvällen för att klara dagen!! hihi!! Jag är nyfiken ...vem kommer på kvällen...Tomten?? oj...glömde nästan ---ha en bra dag!!

2008-07-06 @ 15:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback