Två lax i en laxficka

Jag tycker att man skall behandla pengar med respekt. Inte för att det är någonting som är viktigast i livet, för egentligen så är det inte det, även om vi måste ha dem för att överleva i samhället som det ser ut idag (och även om man blir väldigt glad av att köpa saker...). Man skall behandla pengar med respekt eftersom det (+politik/religion) är det som nästan alla krig i världen handlar om för närvarande.

...så när det kommer en unge till jobbet och skall köpa två läderfotöljer för ungefär 2000 kr och har sina spargrispengar med sig ihopknycklade i fickan.. då blir jag lite förargad. För att inte säga riktigt förargad. Det är ju inte så roligt för mig som sitter i kassan heller, som måste sitta och veckla ut och släta till alla dessa 20- 50- och 100-lappar och lägga dem åt rätt håll. När denna unge mans mamma sade att "Ja, han har en hel hög med pengar här..." Då tänkte jag mig inte en hög i bokstavlig mening, vilket det ju var. Jag sade lite försiktigt till denna mamma att "Det är ganska bra om man vecklar ut och slätar till pengarna innan man kommer till affären..." blev hon ganska sur och dolde det (dåligt) genom en trevlig fernissa av "Jaha, men då kan jag väl hjälpa dig då."

Jag bara undrar.. kan det vara så svårt att förstå att en unge inte skall gå omkring med två lax i ihopknycklade smålappar i fickan i affären?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback