London

Tisdag

Så var jag i stora staden igen. Vi anlände till vårt hotell och jag tyckte inte att det var illa alls, vi hade toa och dusch och vattenkokare och te och kaffe och sängar och utsikt. Efter inspektionen gick vi en sväng till Brittish Museum. Tata...

Hur mysigt är inte Russel Square? Life, London... det fanns en ekorre där jag blev rädd för, en jättepiercad man matade dem med jordnötter han satte in i barken på träden. Efter detta korta besök gick vi alltså till Brittish Museum, givande, stort och intressant. Världens största samling av stöldgods för allmän beskådan. Ramses II, Horusfalken och en kvinna med lejonkropp och jättestora tuttar fanns bland favoriterna.

Efter detta besök upphittades en halva priset på allt -bokhandel som undersöktes. Jag köpte ingenting, jag har köpstopp på böcker.

Onsdag

Morgonen i London är något speciellt. Jag öppnade fönstret (för det var för varmt!) och londonluften fläktade försiktigt undan gardinen. Jag slogs av tanken att det var här, i Bloomsbury, som Virginia Woolf bodde, det var här hon många mornar i sitt liv vaknade upp. Att andas in luften om morgonen, första steget ut på gatan, ljudet av uppvaknande...

Bloomsbury Square var en vacker park. Vi letade efter en platta med en förteckning över medlemmarna i Bloomsburygruppen som jag läst skulle finnas här, sedan slog det mig, efter vi gått därifrån, att det säkert var plattorna på husen som var "förteckningen". Nåväl, vi begav oss mot närmsta tub och gav oss av till Green Park och strosade omkring i parken hela tiden siktandes mot Buckingham Palace. Eftersom vaktbytescermonin var inställd nöjde vi oss med några kort och sedan bar det av till Hyde Park för en liten sväng där.

När vi spanat klart över The Serpentine blev det Westminister och Parliament Square. Vi gick förbi downing street, parliament-byggnaden och satt och fikade utanför Wesminister Abbey. Sedan bestämde vi oss för att kosta på oss med ett besök på Towern. Jag gillar tortyrkammaren bäst, det är den som är mest spännande, sen tittade vi på kronjuvelerna, läste om några fångar som suttit i Beauchamptornet och där kändes det som om minaa fötter skulle skalas av inifrån. Det blev ingen promenad på Tower Bridge.

Kaffe på Starbucks.

Torsdag

Dagen började med att jag vaknade.

På dagens schema stod Covent Garden - ett måste när man är i London om man gillar mysig stämning, affärer och gatuunderhållning (på avstånd eller nära håll). Vi började med att strosa omkring bland de öppnande marknadsstånden och det uppvaknande gatuunderhållningsfolket och kollade in läget. Först köpte Patrik toffee på Thorntons (REKOMMENDERAS) sen köpte jag present till David och mamma på David & Goliath store (rolig affär). Sen gick vi och tittade på gatuuppträdena, en jättesöt operasångerska och två galna män bland annat. En av männen ställde sig på en papperskorg och tutade med tutor och visslade i en visselpipa för att få till sig uppmärksamheten, förfäligt, som även han själv påpekade flertalet gånger.

Men hela dagen skulle inte spenderas i detta bohemiska Mekka, nej, när vi blivit mättade på denna sortens underhållning åkte vi till regents park och njöt av det gröna gräsets kittlande strån och efter det gick vi till Camden. Camdenbesöket blev dock inte längre än till tubstationen då vi kände oss lite hungriga och trötta. Vi kom så småning om till Trafalgar Sqare och National Gallery vilket vi bestämde oss för att besöka också nästföljande dag.

Vid slutet av dagen kunde jag inte gå.

Fredag

National Gallery var fantastiskt också denna dag. Jag haltade mig igenom hela dagen - man skall ha bra vandringsskor i London. Jag såg Monettavlor - FANTASTISKT.

Efter detta hämtade vi väskorna och åkte hem. Jag överlevde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback