Ett par (nya, röda) skor

Ett par nya röda skor kan skänka stor glädje. Ibland kan det kännas som att man aldrig kommer att vilja ha på sig något annat än dem och man känner sig så fin. Bara därför att man har ett par nya röda skor.

Men om man berättar för någon att "jag har ett par nya skor. ...röda. " så blir de inte lika euforiska som man själv kanske känner sig när man har på sig dem. Eller om man placerar de nya röda skorna på en beduin i Saharaöknen så kan de kanske skänka många skratt och slag på knäna samt en viss krampaktig känsla i magmusklerna, men inte samma lycka som om de är nya (röda) och man har dem på sig för första gången.

Om de röda skorna tillverkas av en underbetald barnarbetare i Asien (och man ser det på till exempel Dokument Utifrån) tycker man att det är förskräckligt med detta förskräckliga överpris och man skulle aldrig ens tänka sig att ta på sig dem eller ens se åt dem i affären. Om man inte sett det är det inte lika farligt.

Men om man tänker sig skorna, dessa röda, nya skor, i en reakorg på ett outletställe för hundra kronor, man har inte sett en underbetald asiat tillverka dem och att det är 30% rabatt på reapriset så tänker man allt att: "tänk vad lycklig jag skulle känna mig i de röda (nya) skorna. Och så snygg".

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag blir alltid euforisk när ämnet är 'nya skor'. don't ya know?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback