Vikten av sömn

Det är viktigt att få sitt sömnbehov tillfredsställt. Det har jag inte bara insett utan tillskansat mig kunskaper om via facklitteraturen. Om vi sover, eller, för att vara på den säkra sidan, om jag sover i bara, låt oss säga sex-sju timmar (för att inte generalisera alltför mycket) går jag omkring och gäspar med halvslutna ögon hela nästa dag, jag orkar inte känna entusiasm för de saker jag brukar etc. Jag tror många känner igen sig i den typen av dagar.

Det är inte bara kroppen som påverkas av sömnighet, det är inte bara att man blir tråkig, trött och seg i kroppen, drömmarna i sömnen och framförallt REM-sömnen är oerhört viktiga för att vi skall fungera som personer. Du som läser kanske tycker att du minsann fungerar bra trots att du inte sover så mycket som alla säger att du skall göra, och det kanske du gör, men det kan vara lika troligt att du inte märker hur du mår förrän du börjar må bättre (eller för all del sämre).

Alla är vi olika, men ändock alltför lika.

Hur som helst så är det i sömnen vi bearbetar all information vi fått och alla händelser som skett under den gångna dagen. Får vi inte göra det samlar vi på oss så mycket information att hjärnan tillslut tar sig friheten att försätta sig i REM-sömnsläge av sig själv. När som helst. Tänk dig några situationer då du skulle kunna somna och nästan vara oväckbar. Kan det bli knäppt?

Utan sömn så dör man. (...i de flesta fall).

Detta var, tycker jag, ett underbart exempel på en moraliserande text al'a mig. Jag är fullt medveten om att du (som eventuellt läser) tycker jag är en puckad besserwisser och att du förmodligen skiter fullständigt i vad jag  nyss har skrivit ...om du ens läste det.

Tack på förhand
med vänlig hälsning

Amrnhg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback