Svaret på ett stort mysterium

Jag har funderat länge nu, närmare bestämt i fyra timmar, och jag tror att denna fråga lätt går om den faktiskt mycket komplexa frågan om hur man hyvlar en ulk (se tidigare inlägg). Den dök upp när jag fikade med en medlem av det heliga sällskapet Divina Cultura; Vad smakar de vita bilarna i Ahlgrens bilar -påsarna? Frågan blev med ens än mer komplex då jag upptäckte att jag aldrig riktigt fått klart för mig vad de två andra bilarna, de röda och gröna, smakar heller. Man tar alltid för givet att grönt har en viss smak och rött en annan när det kommer till godis, men vitt? (Den smakar väl inte cocos direkt. Vanilj? Mint? Maräng? Mjölk? Ugnsrengöring?). Och känner man verkligen tydligt att de röda bilarna har den där vanliga rödsmaken och de gröna den vanliga grönsmaken?

Hur man hyvlar en ulk kan man i alla fall ta reda på genom Claes Erikssons informativa humor, men att ta reda på vad Ahlgrens bilar smakar blir en ren skräckupplevelse när man hittar svaret (eller svaret som överväger den framgooglade diskussionen på http://susning.nu/Ahlgrens_bilar/diskussion ):

1. ''Det är uppenbart att de smakar just päron, mint och jordgubb. Päronet är dock svåridentifierat. Köp bigpack Jordgubb från GB-Glace den har samma fruktiga jordgubbssmak som de röda bilarna. Att det är svag mintsmak på de vita känner man." --PWa

[...]

2. Enligt en källa på MalacoLeaf i Malmö, är det ingen skillnad i smak-ämnena mellan de olika färgade bilarna, utan den enda skillnaden är just färgen. Det kanske är så att färg-ämnena i sig skulle kunna ge smaken? Jag kan ju inte garantera säkerheten i min källas påstående, men ser ingen anledning till att personen i fråga skulle ha anledning att ljuga om det.../cy berg

3. Jag ringde MalacoLeaf:s kundtjänst (numret står på påsen) och frågade om smakerna. De hävdar att det är samma smak i alla. Endast färgämnet skiljer. //Snackiz

[...]

4. Alla som tvivlar på att alla bilar smakar likadant kan ju blunda och på måfå smaka sig till smaken. Bilarna smakar likadant, jag har en påse i mitt knä i skrivande stund och kan intyga detta. Det är dock intressant att man får en smakupplevelse p.g.a. färgen. /oddvar

5. Det verkar som MalacoLeaf inte vill att man ska undersöka det här. På hela deras hemsida finns inte en enda mailadress. Jag tänkte maila nån kemist och fråga. Det står bara "aromer" på innehållsförteckningen. Men på en rapport om olika kemiska ämnens påverkan av människokroppen fanns tre namn, så jag har nu mailat till [email protected]. /lobStar

6. Men det handlar väl om att man vill vara lite mystisk, vad jag vet så kommer väl bilarna från ett misslyckande vid framställning av tandkräm, så min gissning är att bilarna smakar tandkräm och innehåller färgämne.

Bilarna smakar likadant! Svenska folket grundlurade. ...förresten; intressant att engagera sig så i diskussioner om Ahlgrens bilar -smaker på en sida som susning.nu. Det finns alltså inget vettigare att göra..

Och det är allt jag har att säga om det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback