Ny dag, nytt ljus

Idag är det den 29:e maj. Någon i världen fyller år, 20 år, och får från och med idag gå på systembolaget. Hon har passerat den slutgiltiga gränsen från ungdom till yngre vuxen. Det känns ingenting.

Mamma och syrran kom hem till mig vid sju i morse och väckte mig med sommaren är kort och frukost. I min familj sjunger man inte födelsedagssånger på morgonen man fyller år utan kanske 'en bonde i vår by', eller 'lilla snigel akta dig'. På min 18-årsdag sjöng de 'vad är det för en dag..?' och avslutade med "Hurra! Hurra, för Gunnar idag!" ...som i den gamla Teliareklamen. Sen dess har jag hetat Gunnar lite då och då.

Solen lyser på min födelsedag. Tentan lyser på min födelsedag. Ny dag, nytt ljus. Elräkningen lyser för 589kr på min födelsedag.

Någon klipper gräset på min födelsedag. Jag önskar mig Ally McBeal -boxen. På min födelsedag. Hon är min heroine.

Light the light. Ljusa ljuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback